آیا ابزار جدیدی که برای اندازه گیری قند خون بیماران دیابتی در حال آزمایشات بالینی بود، می تواند کرونا را قبل از بروز علایم تشخیص دهد؟

نزدیک به یک دهه است که Ming L. Wang، از محققان دانشگاه نورث ایسترن در آمریکا در حال ساخت و تکمیل یک دستگاه جدید آزمایش گلوکز است که بتواند سریع و با استفاده از نمونه ی بزاق، میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت را ارزیابی کند.

وقتی مینگ لی وانگ روش جدید خود را برای آزمایش سطح گلوکز در بزاق برای نظارت بر دیابت می ساخت، به فکر طراحی دستگاهی برای آزمایش OVID-19 Cنبود. اما وانگ پس از عدم وجود گزینه های بهتر برای تشخیص زودهنگام و آسان این ویروس که باعث بیماری COVID-19 می شود، تصمیم گرفت دستگاه آزمایشی خود را به چیزی تبدیل كند كه افراد بتوانند از آن برای ردیابی شیوع SARS-CoV-2، استفاده كنند. وانگ ، استاد برجسته مهندسی عمران و محیط زیست، می گوید: رسیدن به پاسخ با آزمایش های کنونی گاهی خیلی بطول می انجامد و شما باید چند روز منتظر بمانید و بعضی اوقات آزمایش ها را بارها و بارها انجام دهید تا منفی های کاذب به حداقل برسد.

در این کیت از یک تراشه یک بار مصرف برای تشخیص مولکول‌های گلوکز استفاده شده است. روی این تراشه سنسوری قرار دارد که قادر به اندازه گیری قند موجود در بزاق بیمار است. این روش بدون نیاز به خونگیری از سرانگشتان بیمار، قند خون را اندازه ‌گیری می‌کند. این دستگاه در سال ۲۰۱۸میلادی ثبت اختراع شد و اکنون در مرحله آزمایشات بالینی است.

پس از همه ‌گیری ویروس جدید کرونا، وانگ تصمیم گرفت تا کاربری دستگاه خود را تغییر دهد و از آن برای تشخیص کرونا ویروس ۲استفاده کند. وی در حال پیکربندی مجدد حسگرهای زیستی این کیت تشخیصی است تا بتواند با استفاده از نمونه ی بزاق، ویروس جدید کرونا را در مدت سه دقیقه تشخیص دهد.وانگ می گوید: این دستگاه حتی در مراحل اولیه ی عفونت، قبل از شروع علائم COVID-19، کار می کند و برای شناسایی آنتی بادی ها به منظور کمک به تعیین اینکه آیا کسی که از این بیماری بهبود یافته است ممکن است در آینده در برابر آن محافظت شود، طراحی شده است.

وانگ می گوید: این بسیار مهم است که شما بدانید که چه کسی به این ویروس آلوده شده است و همچنین بدانید که فردی که قبلا به این ویروس آلوده شده و بهبود یافته است در بدن خود آنتی بادی علیه این ویروس دارد یا خیر. وانگ می گوید، آزمایش در مراحل اولیه ی عفونت بسیار مهم است، زیرا گزارش ها نشان می دهد كه افراد می توانند قبل از نشان دادن برخی از شایع ترین علائم COVID-19، حتی بدون نشان دادن آنها، كورونا ویروس را به سایرین انتقال دهند.

آزمایش وانگ به اندازه کافی برای استفاده در مراکز درمانی، دقیق و همچنین به اندازه کافی برای استفاده در خانه و بدون نیاز به پرسنل مراقبت های بهداشتی عملی و آسان می باشد. از آنجایی که دانشمندان در سراسر جهان تحقیقات خود را سرعت می بخشند تا اطلاعات بیشتری درباره ناشناخته های موجود برای محافظت در برابر این کروناویروس جدید بدست آورند- به عنوان مثال درباره ایمنی و انتقال-، وانگ می گوید: آزمایش سریع در خانه می تواند به شما کمک کند تا به یکی از مهمترین سؤالات همه گیری های COVID-19پاسخ دهید:  آیا من به این ویروس آلوده شده ام؟ و در صورت مثبت بودن جواب شما می توانید با قرنطینه ی بموقع و عدم تماس با دیگران زنجیره ی انتقال را قطع کنید و زودتر تحت درمان های لازم قرار گیرید.

منبع:
 

https://medicalxpress.com/news/2020-05-tool-diabetes-patients-problem-covid-.html


 

آیا ابزار جدیدی که برای اندازه گیری قند خون بیماران دیابتی در حال طراحی و تولید بود، می تواند مشکل تشخیص کرونا را قبل از بروز علایم حل کند؟

نزدیک به یک دهه است که یکی از محققان دانشگاه نورث ایسترن در آمریکا در حال ساخت و تکمیل یک دستگاه جدید آزمایش گلوکز است که بتواند سریع و با استفاده از نمونه ی بزاق، میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت را ارزیابی کند.

در این کیت از یک تراشه یک بار مصرف برای تشخیص مولکول‌های گلوکز استفاده شده است. روی این تراشه سنسوری قرار دارد که قادر به اندازه گیری قند موجود در بزاق بیمار است. این روش بدون نیاز به خونگیری از سرانگشتان بیمار، قند خون را اندازه ‌گیری می‌کند. این دستگاه در سال ۲۰۱۸میلادی ثبت اختراع شد و اکنون در مرحله آزمایشات بالینی است.

پس از همه ‌گیری ویروس جدید کرونا، مخترع این دستگاه تصمیم گرفت تا کاربری دستگاه خود را تغییر دهد و از آن برای تشخیص کرونا ویروس ۲استفاده کند. وی در حال پیکربندی مجدد حسگرهای زیستی این کیت تشخیصی است تا بتواند با استفاده از نمونه ی بزاق، ویروس جدید کرونا را در مدت سه دقیقه تشخیص دهد.

محقق این دستگاه معتقد است این کیت تشخیصی می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه و قبل از بروز علایم تشخیص دهد.

منبع:
 

news.northeastern.edu